Kullanıcı Adı: Şifre:

Üye
İstatistikler
  • Toplam İleti: 9455
  • Toplam Konu: 1883
  • Bugün Online: 29
  • En Çok Online: 1235
  • (20.01.2020 20:07:34)
Çevrimiçi Üyeler
Kullanıcılar: 0
Misafirler: 15
Toplam: 15

Seramik Dergisi

14. Yaşında



Türk Seramik Sitesi
14. yaşında
1 Mayıs 2006

Son Konular

Gönderen Konu: vitrifiyede çatlamalar  (Okunma sayısı 9011 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı erolyasin

  • 500 °C
  • **
  • İleti: 52
  • Puanı: +0/-0
  • Cinsiyet: Bay
vitrifiyede çatlamalar
« : 28.02.2007 11:48:48 »
meraba arkadaslar size bir sorum olacak. fırından cıkan vitrifiye ürnlerinin %10nunda catlama ile karsılaştım. bu sır catlagı deil .10 ile 5cm yarıklar.fırın kamara fırın ,fırndan kaynaklanabilirmi? kurutmada yapılan hatalar da etkin olmuş olabilir deilmi. yardımcı olursanız sevinirim.

Türk Seramik Sitesi - Turk Ceramics Web Club

vitrifiyede çatlamalar
« : 28.02.2007 11:48:48 »

Çevrimdışı Cristobalite

  • 1200 °C
  • ****
  • İleti: 357
  • Puanı: +10/-0
  • Cinsiyet: Bay
  • Seramik Mühendisi
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #1 : 28.02.2007 12:52:19 »
Erol Bey soru yanıt şeklinde gidersek hatanın nedeni daha iyi anlayabiliriz. Şimdi 1. sorum şu

1- Fırına yüklenmeden önce ürünler kontrol edilirken bu tür çatlaklara rastlıyormusunuz.

Çevrimdışı erolyasin

  • 500 °C
  • **
  • İleti: 52
  • Puanı: +0/-0
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #2 : 28.02.2007 18:05:40 »
mustafa bey ürün fırına girmeden kontrollerin de herhangi bir sorun yok.çatlaklar ürün tabanında oluşuyor.
Erol Bey soru yanıt şeklinde gidersek hatanın nedeni daha iyi anlayabiliriz. Şimdi 1. sorum şu

1- Fırına yüklenmeden önce ürünler kontrol edilirken bu tür çatlaklara rastlıyormusunuz.

Türk Seramik Sitesi - Turk Ceramics Web Club

Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #2 : 28.02.2007 18:05:40 »

Çevrimdışı Selim Alanbey

  • Kurucu
  • *****
  • İleti: 678
  • Puanı: +8/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • www.selimalanbey.com
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #3 : 28.02.2007 19:36:31 »
Sanırım sır uyuşmazlıgı değil. Bu pişme esnasında genleşme yada spesifik ürün şeklinden kaynaklanımıyor. Ayak kısımlarında oldugunu bahsetmişsiniz. 
 Peki ben de bir iki soru yönelteyim, ürün tipi nedir ve  (klozet, lavabo vb.) üretime yeni giren bir ürünmüdür ?
« Son Düzenleme: 28.02.2007 20:38:34 Gönderen: Selim »

Çevrimdışı Selim Alanbey

  • Kurucu
  • *****
  • İleti: 678
  • Puanı: +8/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • www.selimalanbey.com
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #4 : 28.02.2007 20:39:35 »
Çatlaklar zaten sırda değilmiş. Bünye çatlaklarından bahsediyorum. Form üzerindeki (bünye) çatlakları. Sırın genleşme katsayısından değil. Yarıklar desek daha dogru olur. Ayak kısmında oluşan sır pişirişmden sonra cıkan yarılmalar.
« Son Düzenleme: 28.02.2007 20:49:17 Gönderen: Selim »

Türk Seramik Sitesi - Turk Ceramics Web Club

Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #4 : 28.02.2007 20:39:35 »

Çevrimdışı erolyasin

  • 500 °C
  • **
  • İleti: 52
  • Puanı: +0/-0
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #5 : 28.02.2007 20:56:00 »
selim bey üretime yeni giren ürün değil. ürün: pisuvar aralığı,pisivar aralığı tabanının ortasında yarıklar oluşuyor?

Sanırım sır uyuşmazlıgı değil. Bu pişme esnasında genleşme yada spesifik ürün şeklinden kaynaklanımıyor. Ayak kısımlarında oldugunu bahsetmişsiniz. 
 Peki ben de bir iki soru yönelteyim, ürün tipi nedir ve  (klozet, lavabo vb.) üretime yeni giren bir ürünmüdür ?


Selim Bey genleşme kat sayısından kaynaklanacağını sanmıyorum, böyle bir durumda sırda şok çatlakları şeklkinde çatlamlar olurdu..bahsedilen çatlaklar çok büyük ve zannımca pişme öncesinde odak merkezli bir kılcal çatlama var..Yoksa bünyenin bu şekilde çatlayabileceğini sanmıyorum..Şöyle bir sorum olacak..Mamüllerde deformayon varmı??
ramazan bey mamüllerde deformasyonda bulunmuyor defalarca inceledim.nereden kaynaklanıyor çözmüş deillim.

Çevrimdışı Selim Alanbey

  • Kurucu
  • *****
  • İleti: 678
  • Puanı: +8/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • www.selimalanbey.com
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #6 : 28.02.2007 21:31:53 »
Erol o zaman biraz daha anlatman gerekecek ne zmandır var hammadde mi değişti, fırın rejimi farklılaştımı, (sramadıklarım dahil) vs...

Montaj deliklerinin cevresinde bir yarıkmıdır. Pişme küçülmleri önceki partiden farklı olabilirmi. Kuru mamul ayaklar üzrinde mi kuruyor..

Türk Seramik Sitesi - Turk Ceramics Web Club

Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #6 : 28.02.2007 21:31:53 »

Çevrimdışı Cristobalite

  • 1200 °C
  • ****
  • İleti: 357
  • Puanı: +10/-0
  • Cinsiyet: Bay
  • Seramik Mühendisi
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #7 : 28.02.2007 22:08:48 »
2. Sorum: Çatlak oluşumu görünen yerler boş döküm bölgelerimi masif bölgelermi. Eğer boş döküm bölgeleri ise çatlağı geldiği yerlerde çamur yatması dökümhanede görülebiliyormu. Bunu en iyi anlamak için çatlağı oluştuğu bölgenin kalınlığı ölç ve bana bildir. Ayrıca dökümhanede kalıptan yeni çıkmış ürünü çatlak gelen yerinden kes ve bu bölgede yumuşak çamur varmı bir kontrol et.

3. Sorum: Fırın 300 den 600 C ye ne kadar sürede çıkıyor. Yani bu aralıktaki fırının rate ne (derece/dakika) ve fırın içerisinde bölgeler arası ısı farklılıkları varmı?
« Son Düzenleme: 28.02.2007 22:12:20 Gönderen: Mustaya »

Çevrimdışı erolyasin

  • 500 °C
  • **
  • İleti: 52
  • Puanı: +0/-0
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #8 : 03.03.2007 22:05:11 »
Selim bey hammadde ve fırın rejiminde herhangi bri sorun yok diğer ürün güzel cıkıyor fakat tek bu pisivar aralarında sorn var. Yarıklar pisuvar aralarının tabanının  tam ortasında cıkıyor. Önceki partilerle bir farkı yok ,
Kuru mamül kalıptan cıktıktan sonra düz alcı kalıbın üzerinde kuruyor.


Erol o zaman biraz daha anlatman gerekecek ne zmandır var hammadde mi değişti, fırın rejimi farklılaştımı, (sramadıklarım dahil) vs...

Montaj deliklerinin cevresinde bir yarıkmıdır. Pişme küçülmleri önceki partiden farklı olabilirmi. Kuru mamul ayaklar üzrinde mi kuruyor..
2. Sorum: Çatlak oluşumu görünen yerler boş döküm bölgelerimi masif bölgelermi. Eğer boş döküm bölgeleri ise çatlağı geldiği yerlerde çamur yatması dökümhanede görülebiliyormu. Bunu en iyi anlamak için çatlağı oluştuğu bölgenin kalınlığı ölç ve bana bildir. Ayrıca dökümhanede kalıptan yeni çıkmış ürünü çatlak gelen yerinden kes ve bu bölgede yumuşak çamur varmı bir kontrol et.

3. Sorum: Fırın 300 den 600 C ye ne kadar sürede çıkıyor. Yani bu aralıktaki fırının rate ne (derece/dakika) ve fırın içerisinde bölgeler arası ısı farklılıkları varmı?

Mustafa bey 300den 600 C ye1,5 saatde cıkıyor. Fırın kamara fırın bunun ürüne dezavantajı büyük sanırım değimli?2. sorunuzun cevapları en kısa zamanda size bildirecegim.

Arkadaşlar pissuvar altındaki ayakta dikey olarak oluşan çatlağın ben yine en başta da söylediğim gibi  hızlı ve dengesiz kurumadan dolayı fırınlama öncesi oluşan kılcal çatlamlardan olabilir. Siz yine mazot testini yapıp, döküm sonrası anormal kalınlık farklılığı yada kuruma rejiminde bir oynamanın olup olmadığı hususunu kontrol edin bakalım..Erol Bey kontrol sonuçlarınızı bekliyoruz..İyi çalışmalar..
Ramazan bey bende kurutmadan dolayı olacagını düşündüm.ama farklı
kurutma sürelerinde  denemelerimdede bir fark yoktu.sonuçlardaki değişiklikleri bildirecegim ramazan bey hiç kuşkunuz olmasın. yeterki halledelim :)



Türk Seramik Sitesi - Turk Ceramics Web Club

Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #8 : 03.03.2007 22:05:11 »

Çevrimdışı Cristobalite

  • 1200 °C
  • ****
  • İleti: 357
  • Puanı: +10/-0
  • Cinsiyet: Bay
  • Seramik Mühendisi
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #9 : 04.03.2007 09:46:08 »
Fırının bu sıcaklıklar arasındaki Rate 3,33 görünüyor. Dolayısıyla rejim kaynaklı olmadığı görülüyor. Peki dikkat ettiğin bir nokta varmı? Yani bu çatlaklar fırının hep aynı bölgelerdenmi geliyor. Bunu bir takip edip sonuçlarını bildirirsen sevirim.
Aslında en güzeli çatlağın bir fotoğrafını çekip buraya eklersen daha güzel olur. En azından nasıl bir çatlak olduğunu görürsek daha güzel yorum yapabiliriz. Fotoyu çok yakından çekersen sana fırın kaynaklımı yoksa fırın öncesimi olduğunu söyleyebilirim.
Aslında kamara fırınlar bana göre güzel fırınlardır. Fakat enerji tasarrufu ve kapasite yönünden tünel fırına göre daha kötü verim gösterirler.
« Son Düzenleme: 04.03.2007 14:29:38 Gönderen: Mustaya »

Çevrimdışı ceracom

  • 25 °C
  • *
  • İleti: 43
  • Puanı: +0/-0
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #10 : 05.03.2007 14:39:54 »
 Bu soruna teknik olarak yaklaşmak kadar işletme şartlarına hatta işçiliğee bakmak lazım bunu denemediyseniz tezgah işçisini bi başka işçiyle değiştirin .Mustafa beyinde dediği giibi eğer boş dökümse boşalmada bi sorun var demektir , çatlağın olduğu yeri mamül yaşken bakın yumuşaklığını kontrol edin , kalınlık aynı boşalmada düzgünse kalınlıkta bi sorun yoksa dökümhanenin o bölümündeki sıcaklık değişimi son zamanda değiştimi buna bakın , eğer üretilen ürün uzun bi aradan sonra döküme girdiyse kalıplarda bi sapma olabilir.Buda mamül üzerinde kalıp bileşim yerlerinde kot farkı olarak görülür merdiven misali ve iç kısımda da aynı kademe oluşur .Evet bütün bunlar kurutma esnasında genleşmeyi olumsuz yönde etkiler ve gerilmeler sonucu çatlama olur .Ama bu sorunun çözümü üretim de aranmalı büyük ihtimalle işçilik hatası yani adam kalıptan çıkardığında yaş rötuşu uygulamada gecikiyor yada yapmıyorsa bile o bölgelerden çatlak gelir çabuk kuruyacağından dolayı .Yada çapak varsa ve çok fazala ise kalıpla oynamak gerekir çünkü zamanla teksirlerde bozulmalar gerçekleşir kalıplarda oturma sorunu yaşanır tabiş bunlar ihtimal.. kalıp ve çatlak mamül fotosu bu ii burda çözer :) saygılar

Türk Seramik Sitesi - Turk Ceramics Web Club

Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #10 : 05.03.2007 14:39:54 »

Çevrimdışı Cristobalite

  • 1200 °C
  • ****
  • İleti: 357
  • Puanı: +10/-0
  • Cinsiyet: Bay
  • Seramik Mühendisi
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #11 : 07.03.2007 23:10:49 »
erol bey çatlak sorunu ile ilgili bir gelişme varmı?

Çevrimdışı erolyasin

  • 500 °C
  • **
  • İleti: 52
  • Puanı: +0/-0
  • Cinsiyet: Bay
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #12 : 08.03.2007 19:25:49 »
erol bey çatlak sorunu ile ilgili bir gelişme varmı?

Mustafa bey  ürünü kalıptan çıkartdıktan sonra mukavemeti biraz daha yükselince .ürünleri fırınıın yanına aldırdım.. kurutmaya girmeden önceki süreyi 1 gün daha artırdım.sorun çözüldü şimdilik.dijitalfoto. mak. olmadığından çatlamış ürünleri cekemedim malesef. ama ürünleri bir kenara ayırdım.makina elime ulaşsın resmini yollayacagım..
ayrıca mustafa bey, selim bey ramazan bey erdal bey ilginiz için çok teşekkür ederim.sorunlarımlara sizi dahada rahatsız edecegim.:)

Türk Seramik Sitesi - Turk Ceramics Web Club

Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #12 : 08.03.2007 19:25:49 »

Çevrimdışı Cristobalite

  • 1200 °C
  • ****
  • İleti: 357
  • Puanı: +10/-0
  • Cinsiyet: Bay
  • Seramik Mühendisi
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #13 : 09.03.2007 14:20:19 »
Rica ederiz Erol Bey elimizden geldiği kadar yardımcı olmaya çalışıyoruz. Eğer yavaş kuruma sorunu çözmüşse çamurunuzun plastikliğini bir kontrol etmenizi öneririm. Çamurunuzun kuru mukavemeti kaç geliyor.

Çevrimdışı Selim Alanbey

  • Kurucu
  • *****
  • İleti: 678
  • Puanı: +8/-0
  • Cinsiyet: Bay
    • www.selimalanbey.com
Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #14 : 11.03.2007 11:51:20 »
Erol Bey neden bütün mesajlarınızı sildiğinizi anlayamadım? Konunun gayet güzel tartışıldığı ve çözüme kavuşulduğu kanısındaydım. Bir problem mi oldu acaba?

EDİT: Silinen mesajlar geri döndürülmüştür. :)
« Son Düzenleme: 11.03.2007 21:15:33 Gönderen: Selim »

Türk Seramik Sitesi - Turk Ceramics Web Club

Ynt: vitrifiyede çatlamalar
« Yanıtla #14 : 11.03.2007 11:51:20 »